Vzdělávání
Za posledních několik měsíců jsem
toho slyšela hodně o digitální gramotnosti a digitálních technologiích v souvislosti
s nově připravovaným obsahem vzdělávací oblasti Informační a komunikační
technologie v rámcovém vzdělávacím programu[1].
A téměř jistě mohu říct, že téměř v každém učiteli ale i laikovi se začne
vařit krev a vzedme se vlna emocí, když si přečte palcové titulky ve stylu: „Programování
od první třídy!“ nebo „Konec krasopisu v Česku. Jak a čím dnes školy učí děti
psát,“ no a co teprve: „Excel už pouze v matematice!“ Ale o co opravdu
jde? A komu o to vlastně jde? Pokoušel se někdy někdo vysvětlit rodiči nebo
někomu, kdo se zajímá o české školství, jak to vlastně všechno funguje tzv. v zákulisí?
Z vlastní zkušenosti vím, že ani někteří moji kolegové vlastně neví, jak
funguje školství směrem od MŠMT ke školám a neví to ani někteří politici, jak
jsem v období předvolebním i povolebním zjistila.
Svůj článek si nyní dovolím psát
jazykem srozumitelným většině čtenářů a omlouvám se za případné nepřesnosti v terminologii
a zkratkovité závěry v textu. Jde mi především o to, aby titulky, které
jsou většině z nás předkládány, byly vysvětleny a dány do souvislostí.
Dále pak upozorňuji, že jde o osobní názor člověka, který se účastní práce v pozadí
a neskutečně ho štvou některé stupidní závěry veřejnosti, médií i našich
politiků.
Jak to vlastně funguje. To, že
máme Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, ví každý z nás. MŠMT má
však na různé věci různé organizace a ne všechno se děje přímo v jeho sídle.
Ze svých organizací získává MŠMT materiály a zadává jim úkoly. Jednou z těchto
organizací je Národní ústav pro vzdělávání, který vznikl před 6 lety spojením Národního
ústavu odborného vzdělávání, Výzkumného ústavu pedagogického v Praze a
Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR. Úkolů má několik, ale
tím, o kterém chci psát je tvorba rámcových vzdělávacích programů.
Možná si říkáte, že to zní
úděsně, ano, slovo osnovy je mnohem kratší, požívalo se mnoho let, ale ve
významu mnohem striktnější, než relativně krátce používané rámcové vzdělávací
programy (RVP). Jak vznikají? Kdo na nich pracuje? Je to výmysl tzv. od
zeleného stolu? Nebo snad nějaká habaďůra shora? Ani jedno. RVP patří mezi
kurikulární dokumenty[2].
Jednoduše řečeno jde o dokument, který vydává MŠMT a který stanoví obecný rámec
pro jednotlivé etapy vzdělávání. Je závazný pro školy, které podle něj tvoří
školní vzdělávací program (ŠVP). Ano, když to před cca 13 lety přišlo, školy se
zhrozily. Nedivím se, byl to poměrně velký skok od školních osnov. Ale můžeme
se na tento počin dívat minimálně dvěma pohledy:
1) Jako
na snahu učitele ještě víc zavalit byrokracií a ztížit jim jejich povolání.
2) Jako
na prostředek k uvolnění a vyprofilování školy.
Který z pohledů si vyberete,
je jen na vás. Z mého pohledu je myšlenka jasná: Chceme, aby všechny školy
vedly žáky ke stejným cílům (= očekávané výstupy v RVP) a aby měly možnost
si svou výuku přizpůsobit regionu, potřebám žáků, aby si mohli přizpůsobit učivo
(pro základní školy je učivo jen doporučené) … Jednoduše: Chceme vám dát víc
volnosti. Bohužel z toho, co slýchávám, přijala většina pedagogů a škol
změnu špatně. Bohužel. V tomhle směru mi přijde, že české učitelstvo je
toporné a změnám příliš nefandí. Jejich práce je náročná, nedoceněná, všichni
vědí lépe, než učitel, jak učit. A takhle bych mohla pokračovat ještě dlouho.
Názory veřejnosti, často prezentované lidmi, kteří by byli těmi naprosto
nejhoršími učiteli (protože ví vše nejlíp a nikdy se nemýlí), jsou slyšet
hodně. Je to povolání nevděčné a spíše než povolání bych v učitelství viděla
poslání. Poslání předat následujícím generacím to nejlepší z nás. Ale to
už se odkláním od tématu.
Takže školy příchod RVP nepřijaly
dobře. Slýchávám často: Zase si tam něco vymysleli. Oni. Kdo jsou oni? MŠMT?
NÚV? Úředníci? Neúspěšní učitelé? Akademici? Oni jsou zaměstnanci NÚV, kteří
spolupracují s učiteli (těmi, kteří učí, jsou obětaví a chtějí se podílet
na inovacích), ale také spolupracují s akademiky z českých vysokých
škol. Veškerý výsledek, který dále musí projít schvalovacími procesy (v NÚV i
na MŠMT), než se dostane ke školám, je výsledkem dlouhých (i několik let
trvajících) debat o tom, co by žáci měli umět, co je pro ně přínosné a
srozumitelné. Věřte mi, že tato jednání jsou naprosto šílená (ne ve špatném
slova smyslu). O každém slovíčku se vede diskuse, protože co člověk, to jiné
pochopení.
Že vám nikdo spolupráci nenabídl?
A spolupracovali jste někdy s NÚV na projektech nebo na něčem dalším?
Projevili jste někdy zájem o to, co se děje? Diskutovali jste? Sdíleli své
materiály? Nebo jste na sebe nějakým jiným způsobem upozornili? Kdyby ano,
určitě by si vás někdo mezi cca 150 tisíci učiteli někdo všiml. Ale nezoufejte,
vše je otevřené a spolupráci můžete nabízet i vy, včetně referencí, samozřejmě.
A když to vyjde, tak se podílet na budoucím směřování svého oboru.
Ve škole se tedy učí podle ŠVP,
které jsou tvořeny podle RVP. RVP nevzniká na základě toho, že si to pár
úředníků usmyslí, ale v rámci široké skupiny učitelů, pracovníků NÚV a
akademiků. Nejsou perfektní a nikomu se asi nezalíbí stoprocentně, ale věřte,
že jejich smyslem není znesnadňovat pedagogům práci a kazit další generace
multikulti žvásty (tuhle šílenost už jsem také slyšela), ale umožnit školám
vytvořit si takový ŠVP, který bude souznit s jejich směřováním a další
pokolení povede k vzájemnému respektu, snaze získávat další dovednosti a
znalosti. Že je realita jiná? To je vždycky a vždy je to o lidech, ale dokud
budeme jen nadávat, jak je to špatně a nebudeme se aktivně snažit o zlepšení ve
prospěch celé společnosti, bude to vždycky... No však víte.
[1] Záměrně
zde vypisuji celou dlouhou definici, abych případnému čtenáři osvětlila, že
osnovy už 13 let NEEXISTUJÍ. V roce 2004 byly v zákoně č. 561/2004 Sb.
ukotveny rámcové vzdělávací programy jako závazné dokumenty pro tvorbu školních
vzdělávacích programů.
[2] Je
pedagogický dokument, který vymezuje především koncepci, cíle a vzdělávací
obsah dané etapy vzdělávání a vzniká na dvojí úrovni. Státní úroveň tvoří rámcové
vzdělávací programy. Školní úroveň tvoří školní vzdělávací program.
Komentáře
Okomentovat
Děkuji za komentář.