#WhatNext

Jen málo z nás asi nevidělo Top Gun. Minimálně v pubertě jsme asi četly různé románky z červené knihovny a romantické filmy také máme rády. Která ne, tak asi nemusí číst dál, protože jí se to nebude týkat. Já dnes četla zajímavý článek. Byl sice na anglickém bulváru, ale bylo tam zmíněno cca 10 sexuálních útočníků, u nichž nás to nikdy netrklo. A já nad tím začala přemýšlet. Zkusit se podívat z jiného úhlu pohledu.

Vybavujete si scénu z výše zmíněného filmu Top Gun, kdy Charlie odmítne u baru Mavericka a on za ní jde na WC? A komu z nás se nelíbila? Mně rozhodně ano. A řekly jste si, že by bylo fajn, kdyby se takhle někdo projevil? Nebo to dokonce sdělily někomu ze svých známých či kamarádů? Jenže Pepík z Horní Dolní asi nebude úplně chápat, co se vám na tom křivozubém prckovi líbí a řekne si, že s postavou je na tom lépe a zuby má rovné, tak to zkusí taky. 
Já bych nechtěla, aby na mě po příchodu z práce čekal doma chlap v důchodu, se kterým jsem v práci několikrát mluvila po telefonu a pak mě někam odvezl. Ale ve filmu RED je to Bruce Willis a je nám to předkládáno jako obrovská zábava. Vysvětlete pak nějakému vojákovi ve výslužbě, že fakt není váš typ a vysvětlil si to špatně. Ale kdyby vypadal jako Bruce Willis... Ne, asi ne, v českém podání by mohl být poměrně zachovalý, ale asi by byl cítit dřív, než bych vstoupila do bytu.
A v tom je pak problém, jak to mají ti chlapi uchopit?

Když vzdycháme (já tedy ano), že v románech a ve filmech jsou opravdoví muži a ve skutečnosti ne, že je matky špatně vychovávají a oni jsou pak neprůbojní a neschopní zastat se své partnerky. A teď si dokážu představit i dlouhé diskuse o zažitých stereotypech. Ano, doba je jiná a my musíme jasně říct, co očekáváme a co chceme. 
Je podržení dveří, pochvala vzhledu a snaha o navázání kontaktu hned harašením? Nečekejme tedy, že se muži budou snažit. Už teď chápu kamaráda, který měl problém najít partnerku. Byl hyperkorektní a měl strach, aby jakýkoliv projev zájmu nebyl vykládán jako sexuální obtěžování. 
Ano, kampaň #metoo se mi líbí, přispěla jsem a držím pěsti, aby to mělo patřičný dopad. Ale co sleduji mužskou část, která se k ní vyjadřuje, tak se na to zkouším dívat z jejich pozice. Praseti a sexistovi bude jedno, co si my ženy myslíme, ten si prostě pojede svou, dokud neskončí někde na služebně u výslechu či podání vysvětlení a ani pak si nejspíš nebude dávat pozor, ale naprosto normální chlap to bude mít sakra těžké.
Bude se bavit s děvčaty, vyslechne si jejich stesky a poznatky o tom, co se jim líbí za filmy, jaké knihy a podobně a pak se prostě pokusí v kině sáhnout dívce na ruku nebo jí dát ruku kolem ramen. V momentě, kdy ho dotyčná osočí z nevhodného chování či obtěžování, už to jistě s jinou nezkusí. Žijeme v naprosto nejisté době. Pod rouškou emancipace a bůhví čeho ještě se zříkáme rolí a stereotypů, abychom se osvobodili, ale já si opravdu nejsem jistá, že je to správná cesta. 
Já bych nechtěla, aby na mě po příchodu z práce čekal doma chlap v důchodu, se kterým jsem v práci několikrát mluvila po telefonu a pak mě někam odvezl. Ale ve filmu RED je to Bruce Willis a je nám to předkládáno jako obrovská zábava. Vysvětlete pak nějakému vojákovi ve výslužbě, že fakt není váš typ a vysvětlil si to špatně. 
Jenže co s tím? Jaký podnikneme další krok?

Komentáře

Oblíbené příspěvky